Uw eerste dag op uw vakantiebestemming, heerlijk gegeten op restaurant, maar dan blijkt uw betaalkaart niet te werken … Niet in het restaurant, en niet aan de geldautomaat. Straks liever zonder geldzorgen op reis? Vink eerst even dit lijstje af (zodat u niet hoeft af te wassen).
1. Cash meenemen of niet?
In de regel is het afgeraden om enkel cash mee te nemen als enige betaalmethode. Ten eerste zal u aardig wat wisselkosten hebben als u uw volledig vakantiebudget omwisselt. Ten tweede kan u als reiziger een gegeerd doelwit voor pickpockets zijn. En ten derde kunnen er in uw vakantieland limieten gelden op cash betalingen.
Ook al kan u ondertussen op veel plaatsen in de wereld met de kaart betalen, totaal géén cash meenemen is evenzeer af te raden. Om een taxi te betalen, een fooi te geven of voor een noodgeval is het goed om wat achter de hand te hebben.
Blijf hoe dan ook waakzaam:
- Verdeel het cash over verschillende plekken in uw kledij en accessoires. Indien u toch een grote som bij heeft, bewaar dit dan in een kluisje in uw hotelkamer.
- Gebruik een broeksriemheuptasje, … met verborgen compartimenten om uw cash op te bergen.
- Neem eventueel een extra portefeuille mee, met een klein beetje geld en nepkaarten. Wordt u overvallen, dan geeft u die portefeuille.
- Gebruik kleine coupures. Als u betaalt met grote coupures kan dat ongewenste aandacht opleveren.
2. Betalen in euro of in de lokale munt?
Als u buiten de eurozone reist, krijgt u soms de optie om een kaartbetaling in euro te doen. Op het eerste gezicht is dat handig, want het is de munteenheid die u het best kent. Toch bent u meestal beter af om met de kaart te betalen in de lokale munt. Het addertje onder het gras heet ‘dynamic currency conversion’. Dit betekent dat het restaurant of de winkel zelf de wisselkoers kan bepalen. Bovenop een ongunstige wisselkoers kan ook een wisselkost aangerekend worden. De wisselkoers die uw kaartaanbieder hanteert bij betaling in de lokale valuta zal in de meeste gevallen een stuk lager zijn. Als u dus de mogelijkheid krijgt tussen een kaartbetaling in de lokale munt of euro, kies dan dus steeds voor de lokale munt.
3. Welke kaart gebruik ik in welke situatie?
Uw Bancontact/Maestro debetkaart gebruikt u best voor geldafhalingen en betalingen in euro in de eurozone. Deutsche Bank1 rekent hiervoor geen commissie aan (opgelet, sommige banken doen dat wel bij een geldafhaling; deze commissie staat los van Deutsche Bank België1).
Uw DB Titanium of DB Gold kredietkaart - onder de merknaam Mastercard - worden wereldwijd aanvaard. Betalingen in euro in de eurozone zijn gratis, maar u haalt best geen geld af met een kredietkaart als het niet hoeft. Voor geldopnemingen in de SEPA-zone (36 Europese lidstaten, waaronder België) in euro betaalt u 5 euro. Voor geldopnemingen buiten de eurozone betaalt u ook 5 euro en een wisselcommissie van 1,5% voor opnames in munten anders dan euro2.
4. Dien ik mijn kredietkaart preventief te deblokkeren als ik naar het buitenland reis of een cruise maak?
In de VS is voor veel transacties geen pincode vereist, maar volstaat een handtekening. Daarom is uw kredietkaart bij Deutsche Bank preventief geblokkeerd voor betalingen in de VS (geldt niet voor online aankopen). Sommige cruisemaatschappijen regelen het betaalverkeer op hun schepen via de VS. Ook als u op cruise gaat kan het nodig zijn om u kaart vooraf te laten deblokkeren. Dat kan u doen in de Self-service zone, zowel via Online Banking als in de MyBank-app.
5. Wat als een automaat in het buitenland mijn kaart inslikt, mijn kaart gestolen wordt of verloren raakt?
Bel meteen Card Stop op +32 78 170 170 (24/7). Voeg dit nummer toe aan uw contactenlijst op uw telefoon. Zo bespaart u zichzelf stress om het nummer te vinden als u het nodig heeft.
6. Ik wil op vakantie een overschrijving doen, mijn saldo raadplegen ...
In de gratis MyBank-app kan u de meeste courante verrichtingen uitvoeren. Wil u grote bedragen overschrijven of moet u Online Banking gebruiken? Vergeet dan niet uw digipass mee te nemen of gebruik de itsme®-app. Installeer itsme® voor u vertrekt, want u heeft eenmalig uw digipass nodig om deze app te activeren.
7. Kan ik ook mijn beleggingen opvolgen?
U kan uw beleggingen steeds opvolgen via Online Banking. Vergeet niet om uw Digipass in uw reiskoffer mee te nemen; u kan eveneens gebruikmaken van de itsme®-app om u te identificeren.
Ook via de MyBank-app krijgt u toegang tot uw effectenrekeningen (u kunt evenwel geen effecten kopen of verkopen via de app).
8. Wat doe ik best bij een vermoeden van fraude?
Als u fraude met uw kaart(en) vermoedt, blokkeert u enkel de betrokken kaart(en). Dit kan via Card Stop op het nummer 078 170 170 (24/7). In dit geval is het niet nodig om de MyBank-app of Online Banking te blokkeren. Als u echter uw persoonsgegevens aan een derde partij hebt verstrekt, of u hebt op een verdachte link geklikt of een verdachte activiteit opgemerkt, dan is het noodzakelijk om de MyBank-app en Online Banking te blokkeren. Meld in dat geval de fraude en vraag om de blokkering van uw onlinediensten op het nummer +32 (0)2 551 99 98, 24 uur per dag, 7 dagen per week.
Is uw Financial ID toe aan een zomeronderhoud?
Tijdens uw vakantie blijven de markten evolueren. Om op de hoogte te blijven van gebeurtenissen die een impact kunnen hebben op uw portefeuille, is het aangewezen dat uw Financial ID ook tijdens de vakantieperiode up-to-date is. Dankzij onze alerts en notificaties, mist u geen beleggingsopportuniteiten of aandachtspunten die Deutsche Bank detecteerde. Zo kan u genieten van uw welverdiende vakantie. Uw Financial ID updaten kan via Online Banking.
Klaar om met vakantie te gaan ?
Ontvang het belangrijkste financiële nieuws per e-mail
Nog geen cliënt? Blijf toch op de hoogte over onze beleggingsopportuniteiten en nieuwigheden binnen onze beleggingsdiensten.
U kunt op elk moment uitschrijven.
20 april 2023
Funds For Good: uw beleggingen veranderden al het leven van ruim 200 ondernemers
7 juni 2023
Het schenken van een effectenportefeuille met voorbehoud van vruchtgebruik
1 Deutsche Bank AG, bijkantoor Brussel
2 Een overzicht van de tarieven vindt u ook op deutschebank.be/tarieven