- Nieuwe bedrijfsmodellen geïnspireerd op de deeleconomie en disruptieve technologieën hebben de jongste jaren een nieuwe wind doen waaien door mobiliteit en transport.
- Alleen is er nog een lange weg te gaan. Vandaag is bijvoorbeeld nog minder dan 1% van alle voertuigen op onze planeet elektrisch aangedreven.
- Als belegger is het belangrijk om niet alleen te kijken naar autofabrikanten, maar naar het hele ecosysteem van toekomstgerichte mobiliteitsoplossingen.
Net als verschillende andere landen kampt India met een immense verkeersdrukte. Door de toenemende populatie en welvaart is het aantal auto’s er de afgelopen decennia verveelvoudigd. Alleen al in Delhi zijn er vandaag ruim 3 miljoen auto’s en 9 miljoen gemotoriseerde riksja’s. De overvolle straten kosten de metropool jaarlijks zelfs 12%1 van zijn bbp2 (tijdverlies, brandstof, …). Twaalf. Procent.
De afgelopen tien jaar is er nochtans veel bereikt in India. In veel grote steden zijn in recordtijd nieuwe metrolijnen aangelegd – alleen al meer dan 200 kilometer in Delhi. En nieuwe bedrijfsmodellen, geïnspireerd op de deeleconomie en disruptieve technologieën, kregen er voet aan de grond.
Zijn we er bijna?
Net als in India vinden ook bij ons en elders in de wereld kleine en grote (r)evoluties in mobiliteit plaats. Op het fietspad wordt u voorbij gesneld door elektrische fietsen. Op de weg slalommen elektrische skateboards langs het verkeer. En misschien liet er net iemand zijn deelauto voor uw deur achter.
Voorbeelden uit Delhi en 1001 andere wereldsteden tonen aan dat er een omwenteling naar slimme mobiliteit – klimaatvriendelijk, stressvrij en (kosten)efficiënt – bezig is, maar de weg is nog lang. Verandering is echter geen keuze. Het is een must. Naast de demografische en urbanistische uitdagingen zijn de klimaatuitdagingen even groot. Vandaag zijn alle vormen van transport en mobiliteit nog steeds verantwoordelijk voor 16,2% van de globale uitstoot3. Slimme mobiliteit kan een deel van de oplossing zijn.
Mobiliteit onder stroom
Een belangrijke pijler in de transitie naar slimme mobiliteit is elektrificatie. Er werd altijd aangenomen dat elektrische voertuigen (EV) op een dag zouden concurreren met traditionele auto’s. Die dag is aangebroken. De goedkoopste gezinsauto (total cost of ownership) in Europa is vandaag een elektrische auto4.
Dé grote shift naar elektrificatie bij consumenten en bedrijven moet echter nog komen. Vandaag is nog minder dan 1% van alle voertuigen op onze planeet elektrisch5. Of het nu om klimaat- of geopolitieke problemen gaat: in een wereld waarin we gas en olie (moeten) leren afzweren, is elektrificatie mogelijk de enige uitweg.
Meer dan alleen elektrische wagens
Elektrificatie is echter maar één pijler in de omschakeling. Nieuwe bedrijfsmodellen en on-demand diensten (zoals bijvoorbeeld Uber en Lyft), auto-, step- en fietsdelen en flexibele mobiliteitsabonnementen zijn eveneens vitaal. En ook steden moeten ervoor zorgen dat hun infrastructuur gelijke tred houdt met de eisen van het tijdperk van modern transport en voor het sturen van verkeersstromen. De omschakeling naar slimme mobiliteit bestaat dus niet uit één oplossing, maar is een complexe mix van producten, projecten en diensten.
Veranderingen = investeringen = beleggingskansen
Verandering vraagt om investeringen. En omdat de nood aan verandering groot is, is ook de nood aan investeringen groot. Net dat kan opportuniteiten voor beleggers opleveren die willen inzetten op slimme mobiliteit. Hoe veelbelovend het thema ook is, het blijft belangrijk te diversifiëren en de risico’s te spreiden over verschillende subsectoren:
1. Producenten en leveranciers van componenten
- Fabrikanten van EV’s
- Producenten van lithium-ionbatterijen, componenten voor de elektrische aandrijving en het opladen van batterijen, sensoren, halfgeleiders, efficiënte verlichting, lichtgewicht materialen …
- Productie-apparatuur en software voor virtuele prototyping
2. Infrastructuur
- Een flexibel en uitgebreid elektriciteitsnet
- Laadstations (elektriciteit en waterstof), met inbegrip van commerciële laadpunten en snellaadstations
- Oplossingen voor de opslag van elektriciteit, zoals megabatterijen – Energiebeheersystemen en systemen die het mogelijk maken om stroom van een EV terug op het net te brengen (de autobatterij als energiebron, bv. bij laag rendement van zonnepanelen)
- Slimme oplossingen voor verkeerscirculatie
3. Autonoom rijden
- Software en elektronica voor digitale cockpits
- Infotainment6
- Connectiviteitsdiensten en technologie die het mogelijk maakt om auto’s met elkaar te laten communiceren (bv. om voldoende afstand te houden)
- Artificiële intelligentie en LiDAR-technologie, nodig voor autonome voertuigen
- Advanced Driver Assistance Systemen zoals bijvoorbeeld adaptieve cruise control, precrash systemen, vermoeidheidsdetectiesystemen …
4. Nieuwe mobiliteitsoplossingen
- Bedrijven actief in deeloplossingen
- Nieuwe, slimme mobiliteitsoplossingen: robottaxi’s, elektrische vliegtuigen, monowheelers …
Slimme mobiliteit is een heel breed thema met veel spelers die op verschillende fronten opereren. Een actief beheerd fonds7 met zowel beleggingsexperts als technologiepecialisten kan daarom een groot verschil maken.
Dit zou u ook kunnen interesseren
24 juni 2022
7 redenen waarom de sector van de gezondheidszorg een beleggingsopportuniteit blijft
26 april 2022
7 redenen waarom de sector van de gezondheidszorg een beleggingsopportuniteit blijft
1 Bron: https://www.financialexpress.com/economy/traffic-jam-in-4-metros-costs-more-than-entire-rail-budget-this-city-has-worst-peak-hour-congestion/1146356/
2 Bruto binnenlands product (de totale geldwaarde van alle in een land geproduceerde goederen en diensten gedurende een jaar).
3 Bron: ourworldindata.org/ghg-emissions-by-sector
4 Dacia Spring Electric
5 Bron: https://www.iea.org/reports/global-ev-outlook-2021
6 Samentrekking van informatie en entertainment.
7 Het begrip ‘fonds’ wordt over het algemeen gebruikt voor een instelling voor collectieve belegging (ICB), die het statuut van een ICBE (UCITS) of van een AICB (niet-UCITS) kan hebben. Een ICB kan bestaan uit compartimenten. Fondsen zijn blootgesteld aan risico’s. Hun waarde kan zowel stijgen als dalen en het is mogelijk dat de beleggers het bedrag van hun belegging niet kunnen recupereren.