Geschreven door
Knut Huys
Senior Fund of Funds Manager
- De overgang van diesel- en benzinewagens naar stekkerwagens zal grote investeringen vergen. Dat biedt kansen voor beleggers, aangezien we nog maar aan het begin van de omwenteling staan.
- Als belegger is het belangrijk om niet alleen te kijken naar autofabrikanten, maar naar het hele ecosysteem van toekomstgerichte mobiliteitsoplossingen.
Nieuwe bedrijfsmodellen geïnspireerd op de deeleconomie en disruptieve technologieën, hebben de jongste jaren een nieuwe wind doen waaien in de mobiliteitssector. Denk aan de komst van on-demand diensten zoals Uber en Lyft, auto-, step- en fietsdelen en natuurlijk de opmars van elektrische voertuigen (EV’s).
Hoewel wegtransport ‘slechts’ verantwoordelijk is voor 11,9% van de globale uitstoot1, is mobiliteit ook een kernthema geworden binnen de klimaatproblematiek. En dat vooral in Europa, waar wegtransport verantwoordelijk is voor 20% van de uitstoot in de EU2. Autofabrikanten worden steeds actiever in het uitdragen van hun klimaatstrategie, en dat is niet voor niets. Met de hete adem van de klimaatrapporten in de nek, dwingen ook overheden hen om zichzelf heruit te vinden. Elektrificatie draagt bij om de koolstofuitstoot te verminderen (en boetes te vermijden3) en tegelijk is het voor veel fabrikanten de enige uitweg om op lange termijn te kunnen overleven.
Uit de startblokken
Het goede nieuws is dat ook consumenten stilaan meer overstappen op elektrische of hybride voertuigen. Veel van de tegenargumenten zoals de hogere aanschafkosten, de beperkte actieradius en het ontbreken van oplaadinfrastructuur, worden steeds minder overtuigend. Verwacht wordt dat de productiekosten voor elektrische voertuigen en voertuigen met een verbrandingsmotor tegen 2027 gelijk zullen worden4. De actieradius neemt toe naarmate de auto’s verder worden ontwikkeld. De uitrol van laadinfrastructuur gaat ondertussen door. En constructeurs brengen steeds meer modellen op de markt (meer dan 500 tegen 20225).
Dé grote shift bij de consument moet echter nog komen. In 2010 reden er wereldwijd 17.000 elektrische personenwagens op de weg. Tegen eind 2020 was dat aantal gestegen tot 10 miljoen. Dat lijkt al heel wat, maar is nog steeds maar een begin.
Om die 10 miljoen in hun context te plaatsen: alleen al in 2020 rolden 53,6 miljoen nieuwe wagens van de band, waarvan 4,6% elektrisch6. En van alle voertuigen op de wereld is vandaag minder dan 0,7% elektrisch7. De grootste investeringsgolven moeten dus nog komen, en dat biedt kansen voor beleggers.
Niet alleen voor auto's overigens. Ook in de scheepvaart, luchtvaart (de eerste experimentele elektrische vliegtuigen zijn er al - en de eerste bestellingen ook8) en landbouw (zelfrijdende tractors en precisielandbouw) beweegt er steeds meer.
Er is meer dan Tesla Inc.
Beleggen in de mobiliteit van de toekomst is dus niet hetzelfde als een mandje vullen met aandelen van Tesla of andere populaire EV-fabrikanten. De mobiliteit van de toekomst biedt een brede waaier aan opportuniteiten aan:
1. Producenten
- Fabrikanten van elektrische voertuigen.
- Leveranciers van elektrische aandrijflijnen en elektromotoren.
- Productieapparatuur en software voor virtuele prototyping.
2. Leveranciers van componenten
- Producenten van lithium-ionbatterijen, componenten voor de elektrische aandrijving en het opladen van batterijen, sensoren, halfgeleiders (in een EV zijn tot 8 keer meer halfgeleiders nodig dan in een wagen met verbrandingsmotor9), efficiënte verlichting, lichtgewicht materialen...
3. Infrastructuur
- Een flexibel en uitgebreid elektriciteitsnet. Niet alle landen zijn klaar om miljoenen EV’s aan hun netwerk te koppelen10.
- Elektrische laders, met inbegrip van commerciële laadpunten en snellaadstations.
- Oplossingen voor de opslag van elektriciteit, zoals megabatterijen.
- (Particuliere) energiebeheersystemen en systemen die het mogelijk maken om stroom van een EV terug op het net te brengen (de autobatterij als energiebron, bv. bij laag rendement van zonnepanelen).
- Slimme oplossingen voor verkeerscirculatie, want er rijden elk jaar méér voertuigen rond (zie kader).
- Mobiliteitsoplossingen zoals deelauto’s en robottaxi’s, want niet iedereen wil een auto ‘hebben’.
4. Autonoom rijden
- Software en elektronica voor digitale cockpits.
- Infotainment
- Connectiviteitsdiensten
- Technologie die het mogelijk maakt om auto’s met elkaar te laten communiceren (bijvoorbeeld om voldoende afstand te houden).
- Artificiële intelligentie en LiDAR-technologie11, nodig voor autonome voertuigen.
- Advanced Driver Assistance Systemen (ADAS) zoals bijvoorbeeld adaptieve cruise control, precrash systemen, vermoeidheid detectiesystemen...
Beleggen in slimme mobiliteit is in de eerste plaats beleggen op lange termijn: het is immers een thema dat over 10 jaar minstens even relevant zal zijn als vandaag. Daarnaast is het belangrijk te diversifiëren en de risico’s spreiden over verschillende subsectoren. Een actief beheerd fonds, dat gefocust is op dit thema, kan daarom mogelijks een oplossing bieden.
Beleggen in toekomstgerichte mobiliteit?
Lees ook
7 redenen waarom gezondheidszorg een beleggingsopportuniteit blijft
De sector kreeg tijdens de pandemie een prominente plaats in de portefeuille van veel beleggers. Maar loont dat nog steeds de moeite?
Hoe beleggen in toekomstgerichte infrastructuur?
Te land, ter zee en in de lucht: infrastructuur is alomtegenwoordig. Maar is het daarmee ook een aantrekkelijk beleggingsthema?
Water, een belegging voor de nabije toekomst
Naast de milieu-uitdagingen is ook de toegang tot water een belangrijke uitdaging voor de komende decennia. Dit opent beleggingsmogelijkheden, ook voor particulieren.
Waarom er in uw smartphone, auto en online supermarkt een beleggingsopportuniteit zit
De kosten van cyberterreur lopen jaar na jaar op. Ontdek hoe u kunt beleggen in cyberveiligheid.
1Bron: ourworldindata.org/ghg-emissions-by-sector
2 Bron: theicct.org/blog/staff/eu-carbon-budget-apr2021
3 Zie onder meer ec.europa.eu/clima/policies/transport/vehicles/regulation_en
4 In Europa kan dat nog sneller door de strengere emissienormen in de EU. www.transportenvironment.org/press/evs-will-be-cheaper-petrol-cars-all-segments-2027-bnef-analysis-finds
5 Bloomberg Finance L.P., NEF.
6 Bron: oica.net/category/sales-statistics/ en https://www.iea.org/reports/global-ev-outlook-2021
7Eigen berekening - gebaseerd op de meest recente cijfers en groeitrends, rijden er vandaag zo’n 1,4 à 1,5 miljard voertuigen rond op onze planeet - zie onder meer oica.net/wp-content/uploads//Total_in-use-All-Vehicles.pdf
8 Zie onder meer www.trouw.nl/duurzaamheid-natuur/mega-order-voor-200-elektrische-vliegtuigen-is-een-doorbraak-voor-iets-wat-onmogelijk-was~b962d0cf/
9 Bron: Robeco
10 Zie onder meer www.reuters.com/article/us-usa-weather-grids-autos-insight-idUSKBN2AX18Y
11 Zie onder meer geospatialworld.net/blogs/what-is-lidar-technology-and-how-does-it-work/
12 Bron: oica.net/wp-content/uploads//Total_in-use-All-Vehicles.pdf
13 Met voertuigen wordt bedoeld: personenwagens, autobussen, voertuigen voor goederenvervoer, landbouwtrekkers en speciale voertuigen. Bronnen: statbel.fgov.be/nl/themas/bevolking/structuur-van-de-bevolking#figures en statbel.fgov.be/nl/themas/mobiliteit/verkeer/voertuigenpark
14 De term 'fonds' is de gebruikelijke benaming voor een Instelling voor Collectieve Beleggingen (ICB), die kan bestaan onder het statuut van een ICBE (UCITS) of een AICB (niet-UCITS), en die diverse rechtsvormen kan aannemen (bevek, GBF enz.). Een ICB kan compartimenten bevatten. De fondsen zijn onderhevig aan risico’s. Ze kunnen zowel stijgen als dalen en mogelijk krijgen beleggers het bedrag van hun belegging niet terug.