Overal waar op deze pagina gesproken wordt over een bepaalde fiscale behandeling, geldt dat deze fiscale behandeling afhangt van de individuele situatie van de cliënt en in de toekomst kan wijzigen. Wanneer naar een belastingstelsel wordt verwezen, moet dat worden opgevat als het geldende belastingstelsel voor een gemiddelde retailcliënt met de hoedanigheid van natuurlijke persoon Belgische inwoner.
1. Door instapkosten en beheerkosten is het mogelijk dat het rendement negatief is.
2. De verzekeraar is noch wettelijk, noch contractueel verplicht over te gaan tot winstdeling, en het recht op winstdeling hangt af van de discretionaire beslissingsbevoegdheid van de verzekeraar. De winstdeling is niet gegarandeerd en kan elk jaar wijzigen.
3. De term 'fonds' is de gemeenschappelijke benaming voor een Instelling voor Collectieve Beleggingen (ICB). Fondsen zijn onderhevig aan risico’s. Ze kunnen in waarde stijgen of dalen en het is mogelijk dat beleggers het bedrag van hun belegging niet recupereren. Een ICB kan compartimenten bevatten.
4. De keuze van de belastingplichtige is onherroepelijk en uitsluitend geldig voor het betrokken belastbaar tijdperk. De belastingplichtige moet elk jaar zijn expliciet akkoord geven aan zijn financiële instelling voor het pensioenspaarsysteem boven €1.020 tot €1.310.
Voor eventuele klachten kunt u terecht bij onze afdeling Client Solutions: Tel. + 32 2 551 99 35; Fax +32 2 551 62 99; E-mail: en bij OMBUDSFIN - E-mail: ; . De cliënt kan zich ook tot de verzekeraar wenden: Allianz Benelux NV - Koning Albert II-laan 32, 1000 Brussel - Tel. + 32 2 214 61 11 - . Als de behandeling van de klacht zoals hierboven bedoeld de cliënt geen genoegdoening verschaft, kan hij contact opnemen met de Ombudsman van de Verzekeringen - adres: OMBUDSMAN van de Verzekeringen, de Meeûssquare 35, 1000 Brussel; E-mail: ; Website: