"De uitgifte van deze staatsbons is een opwarming voor september"

Markten & beleggingen - 27 mei 2024

"De uitgifte van deze staatsbons is een opwarming voor september"

Geschreven door Xander Vlassenbroeck

Artikel gepubliceerd in l'Echo op 25 mei 2024.

Voor Olivier Delfosse, CEO van Deutsche Bank in België, speelt concurrentie zich voortaan meer af tussen termijnrekeningen dan met de staatsbon. Dit zal vooral intens zijn in september, na de terugbetaling van 22 miljard euro van de eerste staatsbon op één jaar.

Vrijdag is er een nieuwe inschrijvingscampagne voor staatsbons gestart, maar deze zal, net als de vorige in maart, het record van september 2023 waarschijnlijk niet evenaren. De rentevoeten zijn dan wel hoger dan bij de vorige uitgifte – 3,2% voor de vervaldag op één jaar en 2,8% op acht jaar – maar het definitieve verdwijnen van het uitzonderlijke belastingvoordeel van vorige zomer heeft de roerende voorheffing teruggebracht tot 30%, waardoor de respectieve nettorendementen van die twee staatsbons tot 2,24% en 1,96% daalden.

"termijnrekeningen, die zijn nu belangrijk"

Bijgevolg zijn bepaalde spaarproducten die sommige banken aanbieden, onderworpen aan dezelfde fiscaliteit en kunnen ze voortaan concurreren met de staatsbon, vooral voor de zeer populaire looptijd van één jaar. Een snelle vergelijkende studie laat zien dat de termijnrekeningen van Santander of Beobank dezelfde, of zelfs iets hogere rentes tonen, net als de kasbons die BNP Paribas Fortis donderdag opnieuw lanceerde. Dat is ook het geval bij Deutsche Bank België. "We zijn al zeer vroeg zeer competitief geweest op termijnrekeningen", herinnert CEO Olivier Delfosse ons. De bank die gespecialiseerd is in spaar- en beleggingsproducten voor particuliere klanten verhoogde ter gelegenheid de rente op deposito's op één jaar tot 3,25% bruto of 2,275% netto (vanaf 100.000 euro), hoewel ze de staatsbon niet lijkt te beschouwen als stevige concurrentie. "De koper van de staatsbon is een spaarder, geen belegger. Met de staatsbon van september hebben we de vraag wel gevoeld. Klanten en prospects belden ons en vroegen ons of we het zouden aanbieden en of ze het bij ons konden kopen."

Mikken op 'strategisch interessante' klanten

Vandaag is het anders, merkt Olivier Delfosse op. "Ja, er is altijd een vraag. We hebben de staatsbons in ons aanbod en dat hebben we altijd gehad, maar gezien we een beperkt marktaandeel van het spaargeld in België aanhouden, is dat niet zo belangrijk voor ons. Termijnrekeningen, waar we 6,5-7% van de markt vertegenwoordigen, die zijn belangrijk." Volgens de CEO van de Belgische tak van de Duitse reus speelt de concurrentie vandaag immers minder op de staatsbon dan tussen de banken zelf. Dat was precies de doelstelling van de fiscaal voordelige staatsbon die minister van Financiën Vincent Van Peteghem in september lanceerde. "De concurrentie van de staatsbon is er eigenlijk nog altijd, met de OLO's (Belgische staatsobligaties die op de secundaire markt kunnen worden gekocht). De klant die dat risico wil nemen, kan dat rendement nu al krijgen, hij hoeft niet te wachten op de staatsbon", merkt Olivier Delfosse op. "Maar het is interessant omdat het de concurrentie opnieuw aanwakkert. De staatsbon is een moment van buzz dat ervoor zorgt dat tijdens de inschrijvingsweek de ene of de andere speler agressiever uit de hoek kan komen. Maar dat zal ons niet te veel bewegen omdat we er voor zorgen dat we steeds aan de top van het klassement blijven. "Met een zeker instapticket weliswaar, aangezien de termijnrekeningen van Deutsche Bank bestemd zijn voor 'affluent' klanten. Lees: vermogend, met minstens 100.000 euro te beleggen. Een strategie die wordt verdedigd door de CEO, die de voorbije jaren de bocht naar de private bank van DB in België heeft gemaakt. "Dat bedrag hebben we bewust bepaald, om zeker klanten aan te trekken die strategisch interessant zijn voor ons en die we niet zullen teleurstellen, want we bieden niet alle producten aan voor retailklanten. En in tegenstelling tot de grote banken die discreet zijn over de rentevoeten die hun termijnrekeningen bieden, vormen ze voor Deutsche Bank een echt aanspreekpunt en dienen ze vervolgens om een duurzame relatie met de cliënten uit te bouwen."

Obligaties als antwoord in september

Voor Olivier Delfosse zijn dit bovendien niet noodzakelijk de aantrekkelijkste producten. Hij noemt bijvoorbeeld obligaties, in het bijzonder obligaties die onder pari of met een nulcoupon zijn uitgegeven, waar betere nettorendementen kunnen worden behaald, omdat er geen of weinig roerende voorheffing moet worden afgehouden. De bank is trouwens van plan om haar actieve obligatieaanbod te benadrukken op de vervaldag van de staatsbon op één jaar (van 2023) volgende september. "We zullen klaarstaan met een zo concurrerend mogelijk aanbod", waarschuwt de CEO al, "ik kijk al uit naar dat moment". Wat de lopende inschrijvingscampagne betreft, "het is een kleine opwarming die er voor ons niet toe doet". In september 2023 verliet 22 miljard euro de balans van de banken. Ze zullen er alles aan doen om die liquiditeiten terug te nemen. En wij gaan er alles aan doen om er een deel van te capteren. We zullen op de afspraak zijn."

“Het bedrag van 100.000 euro hebben we bewust bepaald, om zeker klanten aan te trekken die strategisch interessant zijn voor ons en die we niet zullen teleurstellen, want we bieden niet alle producten aan voor retailklanten.”

OLIVIER DELFOSSE
CEO VAN DEUTSCHE BANK BELGIË

Deel dit artikel

×