Als serial entrepreneur, adviseur, keynotespreker en auteur is Peter een van de meest gewilde opinieleiders op het gebied van radicale innovatie, leiderschap en de impact van alles wat digitaal is op de samenleving en het bedrijfsleven. Hij doceert aan verschillende business schools en richtte nexxworks op om organisaties te helpen vloeiend te worden en te innoveren. Zijn jongste boek The Phoenix & the unicorn”, gaat over het waarom, wat en hoe van bedrijfsinnovatie.
Nooit te laat
"Drie zaken springen in het oog. Ten eerste: bedrijven die zich goed hebben voorbereid, met name online, hebben duidelijk de vruchten geplukt. Dat is natuurlijk een vervelende boodschap voor wie zich niet goed heeft voorbereid, maar er is ook goed nieuws: het is nooit te laat."
"Een mooi voorbeeld is Walmart. Dat bedrijf was in de vorige eeuw lange tijd King of the Hill maar heeft pas 2 à 3 jaar geleden echt de dreiging van Amazon ingezien. Rijkelijk laat, maar ze hebben massaal geïnvesteerd in online en dat heeft tijdens de eerste coronagolf enorm goed gewerkt. Amazon is dé winnaar van de crisis, maar ook Walmart deed het bijzonder goed."
"Veel bedrijven hebben nog altijd het idee dat online goed is voor de omzet van één extra winkel. Ze hebben zich nooit gerealiseerd dat het makkelijk 20% of de helft van hun zakencijfer kan zijn."
Sneller vooruit
"Een tweede vaststelling: wie er klaar voor was, kon meteen ook een versnelling hoger gaan. Niet meer de teen in het water, maar meteen duiken. Disney, bijvoorbeeld, had een desastreus begin: de parken dicht, de bioscopen gesloten – maar hun streamingdienst heeft enorm geboomd. En ze hebben doorgepakt. De nieuwe film Mulan kwam niet eens meer in de bioscoop uit maar ging rechtstreeks online. Uiteraard kun je die enorme versnelling niet aan als je de eerste stap niet hebt gezet."
Groot, groter, grootst
"Derde opvallend punt zijn de schaaleffecten. Hoe groter je bedrijf, hoe makkelijker het wordt. De beurswaarde van Apple is ondertussen de kaap van 2.000 miljard USD voorbij, die van Amazon de kaap van 1.500 miljard USD maar ook Google en Facebook hebben het erg goed gedaan, hoewel ze veel afhankelijker zijn van advertenties. Ze zijn er sterker uitgekomen. Zoals de Wall Street Journal het formuleerde: het is Big Tech tegen de rest."
"Wat betekent dat voor de Belgische bedrijven? Ik kan het belang van online niet genoeg benadrukken, ook voor kleinere bedrijven. Ik ben zelf nogal een knutselaar en ik wil gerust lokaal kopen, maar als ik dan te horen krijg dat die ene bout niet voorradig is en dat de vrachtwagen misschien over een week kan leveren ... Online heb je alle soorten bouten die de volgende dag worden geleverd. Daar zie je toch een enorm verschil tussen België en Nederland. Vorige week zette ik het papier buiten en de hele straat zag blauw van de Coolblue- en Bol.com-dozen. Daar hebben we echt een inhaalbeweging nodig."
"Disney bracht zijn nieuwe kaskraker Mulan niet eens meer uit in de bioscoop, maar ging er meteen online mee"
Ex-woordvoerder van de minister van Overheidsbedrijven en de vrouw achter fierce-ladies.com. Begeleidt organisaties naar meer diversiteit. Gaat in gesprek met leiders over hoe zij diversiteit aanpakken in haar vlog Inclusive leaders connect (elkejeurissen.com) en lanceerde in de lockdown met 9 andere vrijwilligers de gratis online huiswerkapp magikietsvragen.be. Sinds juli regeringscommissaris bij de VDAB.
Menselijker niveau
"Nu de tweede coronagolf volop woedt, wordt duidelijk voor welke uitdagingen we staan. Sommige sectoren hebben het tijdens de eerste coronagolf goed gedaan, zoals voeding, telecom of onroerend goed. Andere hebben zware klappen gekregen. De grote uitdaging voor bedrijfsleiders is volgens mij om, ondanks alle moeilijkheden, de schwung erin te houden en hun mensen te motiveren om ervoor te blijven gaan. Goede people managers zijn cruciaal."
"Jonge medewerkers zijn steeds meer op zoek naar bedrijven die maatschappelijk het verschil maken. Die evolutie was al gaande. Kijk maar naar het financieel dienstverleningsbedrijf Bloomberg, dat in zijn berichtgeving lang voor de coronacrisis meer de nadruk ging leggen op stakeholderschap en milieu dan louter het aandeelhouderschap. Het bedrijf lanceerde een beweging om de langetermijneffecten van bedrijven op de maatschappij mee te nemen in hun waardering. Corona versnelt die evolutie."
Beter diversiteitsbeleid
"Corona heeft ons allemaal op een menselijker niveau gebracht. Hoe combineer je thuiswerk met de zorg voor je kinderen, hoe regel je alles: dat maakt dat medewerkers en bazen elkaar ruimer gaan zien dan alleen economisch. Dat is sowieso goed, want het zorgt er mee voor dat mensen hun volle potentieel kunnen benutten. In veel bedrijven zijn het de grootste roepers die carrière maken terwijl het potentieel van de introverten – naar schatting een derde van de werknemers – niet wordt opgemerkt. Daar komt nu misschien verandering in."
"Hetzelfde zie je met telewerk en flexwerk. Negen maanden geleden was dat in veel bedrijven ondenkbaar en misten thuiswerkers promotiekansen. Nu wordt daar veel genuanceerder over gedacht, waardoor het aanwezige potentieel beter wordt gebruikt. Dat is voor mij de essentie van een goed diversiteitsbeleid: een omgeving scheppen waarin ieders potentieel wordt benut, en waardoor relevante innovatie kan ontstaan."
Kansen voor innovatie
"Waar ik nog veel kansen voor innovatie zie, is de preventieve aanpak in de zorg. Verpleegkundigen en artsen hebben tot nu toe nog heel curatief gewerkt, terwijl ons immuunsysteem – bij gebrek aan vaccin – het enige is dat we als verweer hebben. Hoe je dat kan versterken: dat gaat over een preventieve, holistische aanpak. Ook het onderwijs zit volop in een revolutie. Er is bovendien een grote groep kwetsbare kinderen in het onderwijs. Daarom heb ik samen met 9 andere vrijwilligers magikietsvragen.be opgericht. In se is dat een platform voor huiswerkbegeleiding, maar dan op grotere schaal en online. Een mooi bewijs dat online nodig is maar menselijk contact belangrijk blijft."
"In veel bedrijven zijn het de grootste roepers die carrière maken terwijl het potentieel van de introverten niet wordt opgemerkt. Daar komt nu misschien verandering in"
Voorzitter van Voka. Was van 2007 tot 1 januari 2020 CEO van BASF Antwerpen. Is een van de zes onafhankelijke experts die de Vlaamse regering bijstaan bij de relance van de economie na de coronacrisis.
Innovatie in recordtempo
"We moeten de dimensie van deze crisis niet onderschatten: gemiddeld is het omzetverlies ongeveer 20%. Dat is de zwaarste terugval sinds de Tweede Wereldoorlog. En sommige bedrijven hebben nog veel meer verlies. Corona heeft een vergrootglas gelegd op de economie en de bedrijven. We worden geconfronteerd met onze eigen sterktes en zwaktes."
"Los daarvan zie ik ook veel innovatie in een recordtempo. Wie had een paar maanden geleden durven te voorspellen dat zoveel mensen zouden telewerken? En ook qua diensten en producten is er heel wat gebeurd. Wearables die rekening houden met anderhalve meter afstand, slimme mondmaskers waarmee patiënten op afstand kunnen worden gemonitord: Belgische bedrijven halen daar de wereldpers mee."
Les in nederigheid
"De overheden hebben snel passende maatregelen genomen en we hebben de eerste golf goed verteerd. Maar het is duidelijk dat niet alle bedrijven gered kunnen worden. De hoop dat het herstel een V-vorm zou krijgen, slinkt. Hebben de Belgische overheden het goed gedaan? We hadden natuurlijk niet dezelfde reserves als Duitsland of Nederland. Maar we moeten ook niet blozen: al bij al zijn de beschikbare budgetten goed besteed."
"De Belgische ondernemingen laten de armen niet zakken. De wil om opnieuw te starten, is heel groot. Corona is niet één inspanning, het is een reeks van verschillende marathons na elkaar, en niemand weet hoeveel het er zullen zijn. Maar de basis en de wil om uit het dal te kruipen, is zeker aanwezig. Corona is een les in nederigheid geweest, maar we kunnen er sterker uitkomen. En de basics blijven dezelfde: als we uit deze crisis komen, zal het tekort aan arbeidskrachten weer opspelen. Corona is een uitnodiging aan ons hele sociaal-economisch systeem om te hervormen en te transformeren, en wel langs de assen van digitalisering, duurzaamheid en gezondheid."
"De crisis aanpakken is niet één inspanning, het is een reeks van verschillende marathons na elkaar. En niemand weet hoeveel het er zullen zijn"
Is uw portefeuille gewapend voor de toekomst?
Bel onze experts van Talk & Invest op 078 153 154.
Maak een afspraak in uw Financial Center via 078 156 160.