Geschreven door
Achiel Keppens
Head of Direct Channels
Samengevat
- Cybercriminelen bedenken nieuwe manier om geld te ontfutselen.
- Bij “kluisrekeningfraude” geven ze zich uit voor medewerkers van uw bank.
- Ze vertellen u dat u uw geld naar een “veilige” rekening moet overschrijven.
- Met deze tips wapent u zich tegen fraudeurs.
Hoe werkt kluisrekeningfraude?
U krijgt een telefoontje van iemand die zich uitgeeft voor een medewerker van uw bank. De beller beschikt over heel wat informatie: uw naam, uw rekeningnummers en zelfs het bedrag dat er op uw rekeningen staat. Deze persoon vertelt dat u gehackt bent en dat u uw geld naar een veilige rekening moet overschrijven, de zogenaamde kluisrekening. In feite tracht de fraudeur het geld zelf in handen te krijgen.
Hoe komt de fraudeur aan mijn rekeninginformatie?
Het bijzondere aan kluisrekeningfraude is dat de oplichting in twee stappen gebeurt. Het is als het ware Phishing 2.0. Eerst ontvangt de klant een mail, een sms of een link die van de bank lijkt te komen. Via dat bericht trachten de fraudeurs een aantal gegevens van het potentiële slachtoffer te pakken te krijgen, zoals bijvoorbeeld uw naam, telefoonnummer, kaartnummer en persoonlijke bankcodes. Geeft u deze gegevens door, dan kunnen de cybercriminelen uw rekeninginformatie inkijken, verrichtingen uitvoeren en informatie sprokkelen om u te overtuigen dat ze echt voor de bank werken.
Wat moet u doen?
U moet beseffen dat elk bericht waarin uw bank u naar uw persoonlijke codes vraagt of u verzoekt om geld naar een andere rekening over te schrijven, vals is. Uw bank vraagt u nooit om persoonlijke bankcodes door te geven of geld over te schrijven naar een andere rekening. Niet via de telefoon, niet via mail, Whatsapp, sociale media of welk kanaal dan ook.
Bent u slachtoffer van fraude, volg dan deze stappen:
- Beëindig het gesprek.
- Bel onmiddellijk Card Stop op het nummer 070 344 344.
- Contacteer zo snel mogelijk uw bank.
- Dien klacht in bij de politie.
Wie zijn de slachtoffers?
Volgens de Belgische bankfederatie Febelfin nemen fraudeurs momenteel vooral senioren in het vizier. Ze doen dat omdat oudere mensen minder vertrouwd zijn met telefonische en online fraude en omdat de doelgroep vaak een mooi kapitaal heeft opgebouwd.
Trap niet in de val
Wanneer u onze 9 praktische tips toepast, kan u fraudeurs te snel af zijn. We zetten de algemene principes nog eens op een rij:
- De medewerkers van Deutsche Bank vragen u nooit naar uw persoonlijke inlogcodes per mail, sms-berichten of telefoon.
- Wanneer u iets niet vertrouwt, ga er dan niet op in.
- Denkt u slachtoffer te zijn fraude, bel dan met uw bank op het vertrouwde nummer.