Dagelijks bankieren

Diefstal via kluisrekeningfraude. Wat moet u weten?

18 november 2020 - leestijd 4 min.

Geschreven door

Achiel Keppens

Head of Direct Channels

Samengevat

  • Cybercriminelen bedenken nieuwe manier om geld te ontfutselen.
  • Bij “kluisrekeningfraude” geven ze zich uit voor medewerkers van uw bank.
  • Ze vertellen u dat u uw geld naar een “veilige” rekening moet overschrijven.
  • Met deze tips wapent u zich tegen fraudeurs.

Hoe werkt kluisrekeningfraude?

U krijgt een telefoontje van iemand die zich uitgeeft voor een medewerker van uw bank. De beller beschikt over heel wat informatie: uw naam, uw rekeningnummers en zelfs het bedrag dat er op uw rekeningen staat. Deze persoon vertelt dat u gehackt bent en dat u uw geld naar een veilige rekening moet overschrijven, de zogenaamde kluisrekening. In feite tracht de fraudeur het geld zelf in handen te krijgen.

Hoe komt de fraudeur aan mijn rekeninginformatie?

Het bijzondere aan kluisrekeningfraude is dat de oplichting in twee stappen gebeurt. Het is als het ware Phishing 2.0. Eerst ontvangt de klant een mail, een sms of een link die van de bank lijkt te komen. Via dat bericht trachten de fraudeurs een aantal gegevens van het potentiële slachtoffer te pakken te krijgen, zoals bijvoorbeeld uw naam, telefoonnummer, kaartnummer en persoonlijke bankcodes. Geeft u deze gegevens door, dan kunnen de cybercriminelen uw rekeninginformatie inkijken, verrichtingen uitvoeren en informatie sprokkelen om u te overtuigen dat ze echt voor de bank werken.

Wat moet u doen?

U moet beseffen dat elk bericht waarin uw bank u naar uw persoonlijke codes vraagt of u verzoekt om geld naar een andere rekening over te schrijven, vals is. Uw bank vraagt u nooit om persoonlijke bankcodes door te geven of geld over te schrijven naar een andere rekening. Niet via de telefoon, niet via mail, Whatsapp, sociale media of welk kanaal dan ook.

Bent u slachtoffer van fraude, volg dan deze stappen:

  • Beëindig het gesprek.
  • Bel onmiddellijk Card Stop op het nummer 070 344 344.
  • Contacteer zo snel mogelijk uw bank.
  • Dien klacht in bij de politie.

Wie zijn de slachtoffers?

Volgens de Belgische bankfederatie Febelfin nemen fraudeurs momenteel vooral senioren in het vizier. Ze doen dat omdat oudere mensen minder vertrouwd zijn met telefonische en online fraude en omdat de doelgroep vaak een mooi kapitaal heeft opgebouwd.

Trap niet in de val

Wanneer u onze 9 praktische tips toepast, kan u fraudeurs te snel af zijn. We zetten de algemene principes nog eens op een rij:

  • De medewerkers van Deutsche Bank vragen u nooit naar uw persoonlijke inlogcodes per mail, sms-berichten of telefoon.
  • Wanneer u iets niet vertrouwt, ga er dan niet op in.
  • Denkt u slachtoffer te zijn fraude, bel dan met uw bank op het vertrouwde nummer.

Meer weten?

Op deze pagina vindt u
alle informatie over veilig internetbankieren.


Deel dit artikel

Lees ook

Dagelijks bankieren

Dagelijks bankieren

Dagelijks bankieren

Phishing: wees alert!

Phishing: wees alert!

Phishing: wees alert!

06 juli 2020 - leestijd 1 min. 40

06 juli 2020 - leestijd 1 min. 40

06 juli 2020 - leestijd 1 min. 40

Dagelijks bankieren

Dagelijks bankieren

Dagelijks bankieren

Onlinefraude: onze 9 praktische tips om valkuilen te vermijden

Onlinefraude: onze 9 praktische tips om valkuilen te vermijden

Onlinefraude: onze 9 praktische tips om valkuilen te vermijden

22 oktober 2019 - leestijd 3 min. 30

22 oktober 2019 - leestijd 3 min. 30

22 oktober 2019 - leestijd 3 min. 30

Dagelijks bankieren

Dagelijks bankieren

Dagelijks bankieren

Corona phishing en oplichting: 8 tips om zich niet te laten vangen

Corona phishing en oplichting: 8 tips om zich niet te laten vangen

Corona phishing en oplichting: 8 tips om zich niet te laten vangen

04 mei 2020 - leestijd 5 min.

04 mei 2020 - leestijd 5 min.

04 mei 2020 - leestijd 5 min.

×