Artikel gepubliceerd in Trends-Tendance op 19 april 2024.
Deutsche Bank zet de transformatie van haar businessmodel in België voort. Mede dankzij deze transformatie - die drie jaar geleden is begonnen - realiseerde de Belgische dochteronderneming van de Duitse bankgigant in 2023 haar beste inkomensresultaat ooit (+15%) en de sterkste aangroei in activa onder beheer over de laatste 12 jaar.
Net als de meeste andere financiële spelers in België heeft het bedrijf uiteraard geprofiteerd van de rentestijging. Maar zoals CEO Olivier Delfosse benadrukt, "blijft de nieuwe focus van de bank op beleggingsadvies en Private Banking, gaande van Personal Banking tot Wealth Management, vruchten afwerpen". In totaal telt de bank nog maar 150.000 klanten, terwijl dat er vijf jaar geleden nog meer dan 300.000 waren. De activa onder beheer in België zijn daarentegen over dezelfde periode sterk gestegen tot een totaal van 24 miljard euro (spaardeposito's inbegrepen). "We beheren dus meer assets met veel minder klanten", vat Olivier Delfosse samen.
Met andere woorden, de nieuwe klanten die de bank aantrekt, hebben een totaal ander profiel dan vroeger. Om maar een cijfer te noemen: "een nieuwe klant komt vandaag bij Deutsche Bank aan met een kapitaal dat 30 keer hoger ligt", vertelt de CEO van Deutsche Bank Belgium, die verduidelijkt dat de instapdrempel voor private banking-diensten tegenwoordig op 500.000 euro ligt, tegenover een miljoen voordien.
“We beheren meer assets met veel minder cliënten„
Retail is een afgesloten hoofdstuk
Olivier Delfosse maakt er geen geheim van: de massabank voor iedereen is voorbij! En daarmee ook de jacht op spaarders via aantrekkelijke rentes. "Het is niet langer onze bedoeling om te investeren in een strategie die erop gericht is klanten in dit segment te verwerven", legt Olivier Delfosse uit. "Net zoals het niet langer onze bedoeling is om de concurrentie aan te gaan met grote retailspelers door middel van interessantere tariefaanbiedingen. We willen daarentegen de beste zijn als het gaat om onthaal, advies, persoonlijke dienstverlening en een uitgebreid aanbod aan beleggingsproducten. Daar willen we het verschil maken. En daarom hebben we de retailklanten inderdaad laten vertrekken, maar onze groei in Private Banking en Wealth Management heeft de tegoeden van die retailklanten die ons hebben verlaten ruimschoots gecompenseerd", aldus Olivier Delfosse.
Het traditionele cliënteel van Deutsche Bank in België, bestaande uit kleine spaarders, heeft dus plaats gemaakt voor veel grotere vermogens. "Toch zijn we geen verkoper van oplossingen voor puur discretionair portefeuillebeheer. We geven nog altijd advies over individuele effecten. Het beste bewijs hiervan? 75% van de effectentransacties wordt digitaal door de klanten zelf uitgevoerd, maar in 77% van de gevallen wordt die transactie wel voorafgegaan door een menselijke interactie met een van onze adviseurs", besluit Olivier Delfosse.
Uitgelicht
“De nieuwe focus van de bank op beleggingsadvies en Private Banking, gaande van Personal Banking tot Wealth Management, blijft vruchten afwerpen."
“We willen daarentegen de beste zijn als het gaat om onthaal, advies, persoonlijke dienstverlening en een uitgebreid aanbod aan beleggingsproducten. Daar willen we het verschil maken. En daarom hebben we de retailklanten inderdaad laten vertrekken, maar onze groei in Private Banking en Wealth Management heeft de tegoeden van die retailklanten die ons hebben verlaten ruimschoots gecompenseerd."