Artikel verschenen in La Libre Belgique van 19 juni 2021.
Gilles Staquet is zopas benoemd tot hoofd van de gloednieuwe tak wealth management van Deutsche Bank België.
Zoals de meeste grootbanken van het land heeft het Belgische filiaal van Deutsche Bank beslist om haar eerste stappen te zetten in wealth management, vermogensbeheer voor de rijken. Bij Deutsche Bank betekent dat een toegangsticket van ongeveer 10 miljoen. Die taak heeft ze toegewezen aan Gilles Staquet, een 48-jarige bankier met een cv dat waarschijnlijk net zo degelijk is als zijn adresboekje.
Met een licentiaatsdiploma in rechten en economische wetenschappen (UCL) op zak begon hij zijn loopbaan bij de consultant Bain. Daarna sloeg hij een andere richting in en ging hij werken in de banksector, bij BNP Paribas, waar de gestructureerde producten geen geheimen voor hem hadden. “Na 20 jaar in de marktzaal wilde ik iets anders gaan doen, iets dat dichter bij de reële economie lag. De transacties in de marktzalen zijn abstracter”, vertelt deze Brusselaar van origine.
“Ambitieuze doelstellingen”
Het aanvaarden van deze job betekent in zijn ogen niet dat hij voor een ‘rustigere’ activiteit heeft gekozen, namelijk de rijken het hof maken. Aangezien hij van nul begint, zal hij een plaats moeten weten te veroveren op deze winstgevende markt die al druk bevolkt is. Daarom is hij op zoek naar drie ‘relation managers’ die hij bij de concurrentie wil gaan zoeken.
Hij is sinds 1 april in functie en heeft “heel ambitieuze doelstellingen”: hij is ervan overtuigd dat “België het geluk heeft over een vruchtbare bodem te beschikken” met een groot aantal “geniale ondernemers”. De Ernest Solvays van het einde van de 19de eeuw werden de laatste jaren opgevolgd door de stichters van de biowinkels Kazidomi of de IT-groep Odoo. “We hebben een ruime waaier aan mogelijkheden voor ons”, aldus de bankier.
“Heel verschillend aanbod”
En hij heeft er alle vertrouwen in, ook omdat hij vindt dat het aanbod van Deutsche Bank “heel erg verschilt van dat van de lokale spelers”, die niet kunnen rekenen op een internationaal netwerk. Volgens hem zijn de omvang en de balans van de Duitse groep een pluspunt in dit vak. “Ze bieden immers een financieringscapaciteit van enkele honderden miljoenen voor een project dat zin heeft.” Tweede troef die Gilles Staquet naar voren schuift: de integratie in de rest van de Duitse bankgroep. Daardoor is een “samenwerking mogelijk met de afdelingen investment en corporate banking. In enkele minuten staan we in contact met experts”, licht hij toe. Ten derde: Deutsche Bank is een ‘wereldbank’ die dankzij de aanwezigheid van medewerkers in alle hoeken van de wereld een wereldwijde expertise biedt.
Beoogde doelgroep
Wat de beoogde doelgroep betreft, vermeldt Gilles Staquet een bedrag van om en bij de 10 miljoen. Dit is slechts een grootteorde. Want wat hem vooral interesseert, zijn de profielen van de ondernemers of industriële families. “Het is geen kwestie van bedrag. Het is eerder een kwestie van de complexiteit van het aanbod. Het is belangrijk om ‘haute couture-oplossingen’ te kunnen aanreiken dankzij de toegang tot de volledige expertise van de bank”, vat hij samen.
Ariane van Caloen
Copyright © 2021 IPM S.A. Alle rechten voorbehouden.